Тешко да има
народа који је доживео гору судбину од српског. Са висина
свог сјаја, када је
царство обухватало
готово цели
северни део
Балканског полуострва
и велики
део територије
која сада
припада Аустрији, српски народ
је нагло
доспео y
безнадежно ропство, после фаталног
боја на
Косову пољу
са надмоћним
азијатским хордама. Европа неће
никад моћи да исплати велики дуг који има према Србима што су они, жртвујући
сопствену слободу, зауставили тај варварски продор. Пољаци су код Беча, под
Собјејским, довршили оно што су Срби покушали, а за своју услугу цивилизацији
били су награђени на сличан начин.
На Косову пољу пао је Милош Обилић, најчувенији
од свих српских хероја, пошто је убио султана Мурата II усред његове велике војске. Када то не би била историјска чињеница, тај догађај би
се могао сматрати митом, насталим на додиру грчке са латинском расом. Јер, у
Милошу видимо обојицу, и Леониду и Муција и, још више од тога, мученика јер
није умро лаком смрћу на бојном пољу као Грк него је своје смело дело платио
смрћу под страшним мукама. Није никакво чудо што је песништво народа који је био у
стању да створи такве јунаке могло да буде проткано духом племенитости и
витештва. Чак је и непобедиви Марко Краљевић, касније персонификација српског
јунаштва, када је победио Мусу, главара муслимана, узвикнуо: „Тешко мени до
Бога милога, где погубих од себе бољега.“
Од те фаталне битке на све до најновијих времена, за Србе је настао мркли
мрак, са само једном звездом на небу – Црном Гором. У тој помрчини није било
наде за науку, трговину, уметност или привреду. Шта
су они, тај храбри народ, могли да сачувају да би одржали исцрпљујућу борбу
против поробљивача? А то су чинили без престанка, мада је однос снага био
двадесет према један. Но, вођење борбе је једино задовољавало њихове примитивније нагоне. Било је још нешто што су
они могли, и чинили: у бесмртну песму су уграђивали племенита дела својих
предака храбра дела оних који су пали у борби за слободу. Тако су околности и
урођене особине начинили од Срба народ мислилаца и песника, и тако су,
постепено, настале њихове величанствене народне песме, које је најпре сакупио
њихов најплоднији писац Вук Стефановић Караџић, који је такође саставио и први
речник српског језика, са више од шездесет хиљада речи y њему. Те народне песме
Гете је сматрао дораслим најфинијим производима Грка и Римљана. Шта ли би он
мислио о њима да је био Србин?
„Century Magazine“, мај 1894.
Никола Тесла, Чланци,
Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2006, стр. 349-350.
Нема коментара:
Постави коментар