Категорије

уторак, 11. септембар 2018.

ПАВЛЕ ФЛОРЕНСКИ, Уметников (унутрашњи) пут




 ...Пут умеников не мора (...) ићи само поред једног или неколиких дрвета, већ може да се протеже и кроз читав предео, кроз многе пределе, да, коначно, траје данима, недељама и месецима. Такво путовање може y његовој свести да не остави целовиту представу, и сви ће се утисци тада расути на појединости, унутрашње неповезане међу собом. Међутим, овим би се доказивала тек слабост његове аперцепције и немање довољно снажне способности за синтезу. Напротив, при већој аперцептивној лакоћи путовање ће уметнику, као резултат срастања, сабијања, уопштавања онога што је видео, дати некакву целовиту представу, и ту представу уметност може да забележи и оваплоти.

9. 01. 1925.

Чим је ово путовање било доживљено као некаква целина, може постати и њена представа, бележена и оваплоћавана унутрашњим кретањем. Проницљиви географ има представу о пространим географским областима, и пејсаж једне области одмах разликује од пејсажа друге. И те представе, y већини случајева донекле, можда, мутне, ипак су очигледне и конкретне; било би грешка мислити да их је географ рашчланио аналитички, и у сваком случају он се приликом разликовања не руководи аналитичким обележјима. Када би географ имао снажнију аперцепцију, онда би, вероватно, могао да забележи своје представе о географским областима као уметничке представе с унутрашњим кретањем. Исто би требало поновити и о путовању уопште.  
Али постоји пут још обухватнији од путовања: то је – унутрашњи уметников пут. Промена уметниковог расположења садржана је y процесу неког рада; његово удубљивање y приказивани предмет; његово духовно уздизање; прелазак на нови манир; напокон, читава биографија y целини – такве су све битније и битније уметникове промене, померања тачке гледишта. Све се то сабира и бележи y делу као некакав уметников пут. Не „може да улази y састав дела“, већ неизбежно улази тамо, и уметников покушај да сакрије свој пут и створи стање тренутности води превари, уметничкој неистини.  
У погледу књижевних дела ови трагови поступних прерада замисли и унутрашњег уздизање самог дела делимично су проучени. У делима ликовне уметности таквом је проучавању било поклоњено много мање пажње. Али се и тамо и овде ови трагови уздизања, својеврсни годови дела, обично утврђују ради демаскирања аутора кога истраживач лови у некаквој недоследности, у самопротивречењима и неспоразумима. Трагови уметничког пута сматрају се тешким недостацима, последицом некаквог ауторовог немара.  
Велика је грешка кад истраживач замишља да је пажљивији од аутора и не схвата да аутор није желео да брише трагове свог стваралачког пута. Та они улазе y саму структуру, и уништити их или сакрити значило би лишити дело његове структуре по линији времена. Читалац или посматрач морају да расту y делу заједно c аутором и да подносе ломове и преокрете чијим је наслојавањем створена и сама основа дела. Јер то они, забележени удари таласа Времена, и дају делу његов унутрашњи ритам без којег је оно мртво и механичко. Ако се y делу не тражи гола фабула, већ управо оно само, онда y том израстању дела, његовом ширењу y животу уметника, y тим неочекиваним противречностима, изазваним, међутим, унутрашњом нужношћу раста, не смемо да не видимо најбитнију лепоту дела, његову снагу, његову душу.
„Фауст“, смишљен y свом плану y један мах и написан по том плану, био би неподношљив, као што су неподношљива америчка здања или аналогно саздана дела Валерија Брјусова, начињена вољом, а не под утицајем живота.

П. Флоренски, Анализа простора и времена у делима ликовних уметности, превела с руског Људмила Јоксимовић, Логос, Београд, 2017, стр. 238–240.

Нема коментара:

Постави коментар