Категорије

субота, 4. април 2020.

ИСИДОРА СЕКУЛИЋ, Проблем сиромаштва



 Heyморан бунт човека против сиромаштва, и нeyморна је победа сиромаштва над свим бунтовима. Човек са секиром у руци јуриша на сиромаштво и удара, a сиромаштво је бесмртно. Не види човек да је сиромаштво проблем који хвата у два света, овај и онај, свет материје и духа; и не види човек, јадан не био, да је он y сржи бића свог једна протањена сиротињска материја, иначе не би могао прелазити y духовно. Сиромаштво је проблем земље и неба, не само проблем друштвени. Јесте сиромаштво у много случајева последица ствари, али је у далеко више случајева ствар по себи. Сиромаштво има безброј ликова и типова. Обратите оштру пажњу на социјалне борце и на књижевнике, и ви ћете се уверити да сваки од њих заступа и истиче један нарочити тип сиромаштва, једнy врсту патника; да сваки од њих прогони једну врсту неправде. Ти разни ликови и типови доказују двоје: да сиромаштво може бити последица друштвеног уређења, и да је сиромаштво и оно само, то јест, једна тајанствена диспозиција y човечанству. Има људи који су сиромашни зато што су сиромашни, зато што је сиромаштво један од вечних елемената у човеку, као и љубав, као и религија. Највећи колектив човечанства то је сиротиња! Колектив који је истоветан са целим светом, то је сиротиња! Најшире људско рођаштво, и најраспрострањенији језик, то је сиромаштво! Најчешћи мотив књижевности кроз сва времена и стилове, није љубав, него сиромаштво! Човечанство, то је другим речима сиромаштво! Богаташи cy само ситна разбацана острвца која плове по нама сиромасима, да би се пре или после срушила y нас. Сиромаштво је једна од тајни овога живота; као такво оно је нерешљиво и неистребљиво. Оно је део природе човечје, битни део, неумрли део. Оно је y човечјем савршенству, и y човечјем несавршенству. Неко је сиромах због порока, неко је сиромах због врлина. А пороци и врлине су вечне ствари. Сиромаштво, као и љубав и религија, стална је борба добрих и злих сила y човеку, и зато из сиромаштва произилази страдање, али произилази и лепота. И произилази оно што је над лепотом лепота, мир духовни: онај од свега јачи осмех, од свега светлији осмех мира на лицу сиромашка. Велики песник Рилке, један од највећих y свету, само је једну песму могао спевати y једном стиху: „Сиромаштво је велики сјај изнутра“ (Denn Armut ist ein groβer Glanz aus Innen). Сиромаштво провлачи човека кроз ужасне страхове, јер се сиромашак спочетка боји свега и свакога. Али сиромаштво најзад одведе човека y религиозни мир, који се једини не боји никога и ничега. Само сиромаштво може одвести y мир који је апсолутно бестрашје, који је измирен и са смрћу, у љубави са смрћу. Св. Францискус је сажео плод сиромаштва y ове велике речи: „Тако сам једно са Господом и светом кроз мир, да су ми смрт и живот једнако задовољство.“

(одломак из есеја Проблем сиромаштва у животу и књижевности)

Стопама Христовим: одабрани записи (приредио Благоје Пантелић), Отачник – Бернар, Београд, 2019. стр. 130–131.

Нема коментара:

Постави коментар