Ево шта је,
као вода, ваздух и огањ, неопходно савременоме човечанству: здрав, стваралачки
оптимизам. Ми стојимо на прагу нове епохе, нама су потребне нове стваралачке
идеје: морамо, одмах, гледати дубоко и далеко, желети истинито и јаком вољом и,
напокон, веровати да ће нам поћи за руком да обновимо будућност. Морамо
приступити решењу предстојећих задатака са достојанством и спокојем у великој,
стваралачкој усредсређености, јер од успеха наших радова зависи даљи развитак
светске историје. Од нас се захтевају огромни напори, јер је реч о верској,
културној, друштвеној и политичкој обнови. И ради тога нам је неопходан
духовни, истинити оптимизам.
Али у животу
се сусреће и неистинити, лажни оптимизам. Недовољно је имати “добре намере” или
“не предвиђати ништа лоше”. Лакомислени весељак увек је “добронамеран”, а
кратковиди и наивни никад не предвиђају ништа. Мало је веровати у сопствене
снаге и знати смирити друге, будући да вера само у себе може наштетити
стваралачком процесу. Оптимизам се не сме свести на “спокојство” по било коју
цену, пошто се он људима не даје од рођења и од здравља, већ стиче духовним
сазревањем. Оптимист не предвиђа успех и срећу у свим приликама; ход историје
може донети не само успон него и пад, и оптимиста не може на то затварати очи.
Али управо зато он остаје оптимист. Дакле, постоје лажни и духовно истинити
оптимизам. Лажни “оптимист” чува бодрост духа будући човек расположења, предан
својим личним, чисто субјективним стањима. Његов “оптимизам” нема стварне
основе. Живи сам од себе, изван дубоких токова историје и великих светских
догађаја. “Оптимист” је што влада здравим, уравнотеженим организмом и не пати
од душевне дисхармоније. Његов “оптимизам” тиче се њега самога и, можда,
његових личних послова. Али на плану великих догађаја види мало а можда и
ништа; ако што и види, онда је то мутно и оцењује га погрешно. Пред лицем
духовних проблема, површан је и лакомислен. Не види им ни дубину, ни размах, и
зато олако замењује очитост за реалност. Стога не види ни зрака ни знамења
Божијих. Зато је његов “оптимизам” физиолошки објашњив и душевно мотивисан, али
конкретно и метафизички неоснован; одговорности за њега он нема. Такав
“оптимизам” је испољавање личне маштовитости, па и заноса, и може довести до
суштинских неспоразума. Његова убеђена глагољања немају већу тежину од цврчања
цврчка...
Сасвим
друкчија су збивања у души правог оптимисте. Пре свега његов оптимизам се не
односи на свакодневицу са њеним сплеткама, ћорсокацима и ситницама, њеном
суровошћу и порочношћу. Наиме, свакодневни живот може га оптеретити теже него
бременом, лишавањем и страдањем, али то нимало не утиче на његов оптимизам, јер
на те муке он гледа као на припрему за избављење. Он сагледава духовно стање
човечанства, судбину света, и зна да ту судбину води и одређује Бог, и да нам
се она зато показује као велика и жива стваралачка драма. Ето истинског и
најдубљег извора његовог оптимизма. Он зна да је свет у Руци Божијој, и тежи да
се усклади са Њеним стваралачким моћима, то јест, не само да Је схвати већ да
се добровољно доведе у положај слободног делатника, на располагању те високе и
благе Руке (“да буде воља Твоја”). Он жели да “сарађује” на Божијем Делу и
плану, труди се да служи и води, ослушкује и извршава, желећи оно што одговара
вољи Божијој, Његовој замисли, и идеји... Он види да у свету нараста и плете се
Божије ткање, живо ткиво царства Божијег; одраније усхићен тим ткањем, он се
радује на помисао да ће и сам успети да се удене у њ, као жива нит. То значи да
се његов оптимизам односи не толико на људска дела колико на Божије. Верује у
бљештаву будућност, у ближење Царства, будући да га остварује Бог. Свој главни
задатак види у тачном налажењу само њему назначеног места, и у верном обављању
назначеног му служења. Сазнавши своје место у замисли Божијој и налазећи своје
верно служење, он се труди да најбоље оствари своје призвање и испуни свој
“оптимизам”. Ако зна шта чини, тада на њега силази спокојна животна радост и
духовни оптимизам. Верује у своје призвање и дело. Себе види као нит у Божијој
Руци, зна да се та нит расплиће у Божију тканину света, и преко тога осећа
своју богочуваност. Са молитвом иде у сусрет неизбежним опасностима живота и
спокојно “наступа на Аспиду и на Василиска”, “на змаја и шкорпиона”, остајући
неповредив. Зато проповеда, заједно са Сократом, да се Божијему слуги никакво
зло не може десити...
То значи да
прави оптимист никада не прецењује своју снагу. Он није више него једна од
земних нити у Руци великога Творца, која сваког трена може бити прекинута. Али
док живи на земљи, она жели да јача и верно служи. Таквог га покреће воља према
верности и победи. И где песимист потпуно клоне вољом и изгуби се у догађајима,
а лажни оптимист преда својим тежњама и не бори са тешкоћама, прави оптимист се
носи са сваким задатком. Трезвено прати догађаје не подајући се страху и не
преувеличавајући опасност; што истинитије сагледа стварност, тим боље разуме
снагу воље и подршку који се захтевају од њега. Он је слободан и зна своју
вредност и моћ, предан је Делу којему служи, и храни своју животну вољу из
Божанственога извора. Воља и јест дивна и тајанствена сила увек кадра да буде
још моћнија и делотворнија но што се чини. Воља правог оптимисте је дар снаге
или вештина самоснажења, жива бесконачност напора – тако давно и безнадежно
тражен “perpetuum mobile” духа. Истински оптимиста сагледава савремени ход
историје, промишља његову суштину и смисао у плану Божијем, и црпе снагу из
бесконачног изворника своје воље, предане Богу и Њим вођене. Он непоколебљиво
верује у победу, и то самога Дела, чак иако се та победа привремено чини личним
“поразом”. Јер, његова је победа оног Божијега дела којему он служи на земљи. А
када га достигне мучење или несигурност, он молитвено дозива последњи источник
своје воље и живота – Бога. И тада све што му је неопходно бива послано, и он
наставља своје служење.
И. А. Иљин, Појуће срце:
књига тихих сазрцања (одломак), превео Владимир Јагличић, „Бернар“, Стари
Бановци, 2010.
Нема коментара:
Постави коментар