Cтвоpeнa
готово ни од чега материјално одређеног – од маште, успомена, привиђења, жеља,
чисте нестварности – та проза садржи све: шапат душевности, музику живота, јер
је, и сама, једна елегија, једна носталгична, непрекидна медодија, преображена
у говор, у једва чујно, музичко, кретање
духовне унутарњости, у исповест једне душе која се поверава себи, а и
другима, о својим најдубљим надама и жалостима, у таквој болно-ослобаћајућој,
утишаној медодијско–језичкој интонацији која је један доминантни andante или adagio, сазвучавајући се, подсећајући на неке чувене клавирске и
виолинске концерте Едварда Григa, Јоханеса Брамса, Сергеја Рахмањинова или на
поједине делове из симфонија Густава Малера. Та проза доноси, такоће, хлеб
снова, опорост, и упорност, трајања и постојања, исконску људску чежњу за
кретањем и путовањем, за нечим безмерно добрим, које ко зна да ли се икад
остварује, и o чему се, ваљда, једино може слутити, сневати, сањарити, а што
је, понекад, готово сасвим довољно да се од тога духовно богатије, и богато
живи.
Милош И.
Бандић, „Иво Андрић – неки моменти духовног развоја и стваралаштва“, Зборник радова о Иви Андрићу, САНУ, 1979.
стр. 382.
Нема коментара:
Постави коментар