Ако је искуство сећање, а
духовно искуство сећање на дух, онда искрсава питање: а шта је дух?
Ако дух није мишљење (далеко од тога да би мишљење могло да
буде дух!), онда ни духовно искуство није искуство мишљења.
Разлика између духовног искуства и мишљења (мишљења о томе
и сваком другом искуству!) много је дубља од широко познатих разликовања и
супротности између идеализма и материјализма, традиционалног и револуционарног
,,мишљења“ (тј. уверења), религије и атеизма, јер су све те супротности у самој
метафизици и представљају саму метафизику, као различити облици метафизике, док
је духовно искуство не само изван метафизике, него и изван самог мишљења.
Духовно искуство није мишљење, јер настаје пре мишљења (пре
мишљења о њему, духовном искуству), тако да оно не може да произиђе ни из
метафизике (као мишљења) ни из самог мишљења. Оно, напросто, потиче из духа:
као сећање на дух. Тако опет искрсава питање: шта је дух?
Поистовећујући битије (постојање) са мишљењем, метафизика
самим тим унапред искључује сваку могућност да се у њој јави свест о духовном
искуству или да чак она сама буде та свест. Ако искључује свест о духовном
искуству, онда поготово искључује свест духа: немогуће је да метафизика буде
свест духа (или о духу).
Само зато што настаје пре сваке метафизике и што само собом
стоји не само изван метафизике, него и изван мишљења, духовно искуство је у
стању да се пред нама јави као предмет мишљења и као питање какво метафизика
(својим основним ставом поменутог поистовећивања) никад не може ни да постави.
Само стојећи изван метафизике – а на становишту освешћеног духовног искуства (у
моменту његове освешћености!) - човек може да постави и питање о духу. Али,
тада он већ у истој освешћености, стоји изван метафизике и води дијалог са
метафизиком, са метафизичарем у самом себи и у другима, чак са метафизиком коју
Хајдегер сматра ,,самим природним устројством човека“ (у Кант и проблем метафизике): води, дакле, дијалог са самом својом
људском природом! Тако може да доведе у питање читаву метафизику, у свим њеним
облицима: ,,религијским“ (заправо метафизичко-теолошким), атеистичким,
традиционалним, револуционарним, позитивистичким итд.
Ж. Видовић, Огледи о духовном искуству, друго издање, Светосавска омладинска заједница, Београд, 2014.
Нема коментара:
Постави коментар