Што је човеку буднија и живља душа, то су његово
робовање физичким потребама и његова зависност од материјалних услова живота
слабији и мањи. То је стара, одувек позната истина, али занимљиво је посматрати
њену савршену тачност и строгу примену y животима људи око нас. Људи подлежу
материји, робују јој и пате од ње тачно онолико колико је душа у њима успавана,
узета или мртва. То је истина, ма колико да има око нас живих примера који
привидно говоре противно. Често видите људе које познајете као врло умне и
савесне како пате од материјалних недаћа y разним облицима и у толикој мери да
то изгледа као теша неправда и болан изузетак од горњег правила. Исто тако
срећете друге људе који не изгледају ни душевни ни обдарени оштрим умом и
добрим укусом а који су слободни од материјалних беда и прохтева, и уопште
пролазе кроз овај видљиви свет као библијски младићи кроз огњену пећ.
То је оно што може да нас збуни и наведе за
тренутак да посумњамо у тачност горњег правила. Али знајте да је ваша сумња
неоснована, да су ваши утисци површни, ваша сазнања непотпуна. Кад бисте могли
дубље погледати и боље схватити, ви бисте видели да онај први човек мора да има
рањаво или замрло место на души, због којег трајно пати y оковима материје, а
овај други да носи у себи савршенство које се не види а које га чини слободним
и независним од свега. Укратко: да је први заслужено кажњен, а други праведно
награђен, ма колико нашем несавршеном погледу изгледало да није тако. И још
нешто. У постојању тога закона ја не тражим чуда и не видим сујеверје, него
наслућујем свемоћни и вечни аутоматизам једног поретка y коме све чињенице саме
дејствују тежином свога сопственог постојања.
И. Андрић, Свеске
(црна књига), Сабрана дела Иве Андрића, књига седамнаеста, удружени
издавачи, Београд, 1981.
Нема коментара:
Постави коментар