Интелектуалци
пате од једне бољке више, од које не пате друге групе: они знају како се
друштво може организовати рационалније и хуманије, али немају моћ да то учине. У
свакодневном животу рационална и човечна мисао доживљава пораз за поразом, а
нагон, инат и интерес играју своје игре. При томе сами интелектуалци не узимају
мнење огромне већине за озбиљно и обично га одбацују као скуп предрасуда
здравог разума, што је велика грешка, јер ово мнење и предрасуде одлучују (на
изборима) у каквом ћемо систему живети.
Реч је о
трагедији интелектуалаца који се суочавају са најгорим облицима телесног,
душевног и духовног насиља, па не могу а да не изражавају песимистички и
нихилистички поглед на свет. Колико је национализам разбио друштво, толико
је нихилизам разорио културу. Данас истински интелектуалци, немоћни да било шта
промене у друштву, са своје духовне висине посматрају како свакодневни живот
гази скоро све што је истинито, добро, лепо и свето. Криза нашега времена није ни економска ни политичка, она је духовна и
морална: покидане су везе са нашим духовним темељима и кључним вредностима
живота. Универзалне идеје и вредности потиснуте су националним идеологијама и
интересима: сада се истичу разлике међу нацијама, а не сличности међу људима! Интелектуалци су овде сувишна памет или
паметна сувишност. Произвођачи смисла немају места у друштву које има
потребу за произвођачима роба. У најмању руку може се рећи да је будућност
интелектуалаца неизвесна.
Коме они данас могу да упуте своје поруке?
Хуманистички оријентисани интелектуалци немају коме да се обрате у овако
подељеном и пропалом друштву, али као утеху за тај губитак имају прилике да се
обрате самима себи (и свима који се, као и они, осећају изгубљеним у
стварности). „Служио је једној духовној
заједници чијој се снази и смислу дивио, али чију је опасност видео у њеној
склоности да себе сматра као чисту сврху самој себи, да заборави свој задатак и
сарадњу са целином земље и света и да најзад пропадне у сјајној одвојености од
целине живота, али све више и више осуђеној на бесплодност” (Херман Хесе).
Они су се нашли у „животном простору
изгубљених”, изгубивши низ својих традиционалних улога, али једну улогу
морају да играју док живе: да критички
суде и осуђују све што понижава (идеју) човека, верујући да се људи покоравају
јачему, али поштују честитога.
Ђуро
Шушњић, Теорије културе, Завод за
уџбенике, Београд, 2015.
Нема коментара:
Постави коментар