
(...)
Хришћанство
није успело да промени природу пола, није одухотворило полну плот, напротив,
оно је коначно учинило пол хаотичним, затровало га. Демонизам пола само је
наличје хришћанског анатемисања пола. Моћна полна љубав била је потиснута
унутра, пошто није добила благослов, и претворила се у болесно мучење које нас
не напушта ни до сада. Аскетско хришћанско учење дозвољава полну љубав само као
слабост човекове грешне природе. Полна љубав је тако остала као нешто срамно,
слабо, скоро прљаво. Трагична хришћанска вера је већ скоро умрла у људским
срцима, престала да одређује кретање европске културе, а хришћанске предрасуде
према полу живе и даље, трују нашу крв неподношљивим дуализмом. Скоро да смо се
помирили с тим да је пол грешан, да је радост полне љубаци – нечиста радост, да
је сладострашће прљаво, и мирно настављамо да грешимо, да се предајемо нечистим
радостима и прљавом сладострашћу, пошто смо ми само слаби људи, и не можемо да
досегнемо до идеала. Стидимо се полне љубави, кријемо се, не признајемо да је
доживљавамо. Поражавајуће је то да је антихришћанска и антирелигијска свест
нашег времена у неком погледу блиска средњовековном хришћансву, мада је
бескрајно далеко од Христа, и лишена је средњовековне трагичности. Људи нашег доба не верују у небеску радост
и чак не чезну за небом, али земаљска радост, радост полне љубави, остаје код
њих без благослова. За људе нашег доба пол остаје исто тако демонски као и
за људе средњег века.
(...)
У
историји светске филозофије знам само за два велика учења о полу и љубави: учење Платона и Владимира Соловјова.
Платонова Гозба и Смисао љубави Вл. Соловјова два су
најдубља и најлуциднија дела на ову тему. Платон
је живео пре Христовог доласка, али је продро у трагедију индивидуалности,
осетио тежњу за транцендентним и прозрео састављачку снагу божанског Ероса,
посредника између овдашњег и оностраног света. Према Платоновом учењу, изложеном у форми мита, пол је резултат
раздвајања у првобитној целовитој и снажној људској природи, распада
индивидуалности на две половине, а љубав је чежњива жеља поновног сједињења у
целовиту индивидуалност. Платон је
успео да помоћу генијалне, божанске снаге, уочи разлику између Афродите небеске
и Афродите земаљске, тј. Љубави божанске, личне, која води ка индивидуалној
бесмртности, и љубави вулгарне, безлично-родне, природне. У Платоновој
Афродити небеској већ се осећа дах хришћанског Ероса, тајанственог до данашњег
дана, средњовековног романтизма и најдубљег, могућег тек после Христа, учења
Владимира Соловјова о љубави као путу ка индивидуалној бесмртности. Владимир
Соловјов долази до открића супротности између индивидуалности и рода. Родна
љубав, она која рађа, која уситњава индивидуалност, за њега је Афродита
вулгарна, потчињена природној нужности. Истинска
љубав је увек лична, она постиже вечност, индивидуалну бесмртност, она не
потире индивидуалност кроз рађање, већ води у пуноћу индивидуалности. У
целој веронауци Владимира Соловјова централно место има култ вечне
женствености, љубави к Богу у конкретном облику љубави к „Дивној Дами“.
Одбацујући род и рађање, Владимир Соловјов долази до нове религијске свести, до
новог религијског учења о љубави, али не долази до краја.
Он
је наш директни претходник.
Н. Берђајев, „Метафизика
пола и љубави“ (одломак), Ерос и личност: филозофија пола и љубави, превео
с руског Новица Јањушевић, „Академска књига“, Нови Сад, 2016.
Приредила: М.
Јефтимијевић Михајловић
Нема коментара:
Постави коментар