
Ако лепоту прате мржња, патња или
несрећа (а несрећа може да опализира у врло много нијанси), она појачава
човекову угроженост, ионако увек могућу или већ присутну. Мудрац, који се, „на
крају“, приклања лепоти, зна да њу треба волети и – да волети је без лепоте
постојања лако може да постане мање или веће саморањавање. Лепа Јелена, са
своје стране – тако нам је речено – зна каква је то судбина када фасцинираност
њоме доводи до тога да не бива поштеђен чак ни сâм опстанак онога ко се
фасцинацији предао: та залуђеност, којој је тешко отети се, квари и уништава
живот у достојанству или било какав.
Ипак, уза све што се мудроме открива и
скрива, извесно је да без икакве лепоте лепота постојања никако не би била
могућа. Стога је тако важно, и спасоносно, да лепоте увек негде има. Описана у књижевности, она напаја читаочеву
егзистенцију, и када указује на могућу лепоту постојања, и када се показује да
се ова није досегла. Нерасветљен јаз између постојања лепог бића и лепоте
постојања јесте јаз нетрансцендиране ругобе и зла које се чини неумитним. Када
је уметношћу овај јаз расветљен, лепота, и кад је угрожена или оскрнављена, и
кад је срећна и извор је среће, подстиче ону човекову енергију која не верује
беспризивно у неумитност зла и сваким својим покретом ради на превазилажењу
ругобе.
Д. Стојановић, Лепа бића Иве Андрића, Филолошки
факултет, Београд, 2012.
[1] Алузија на Хелдерлинове стихове:
„Ко промислио је оно најдубље, воли оно што је
најживотније,
Узвишену
младост разуме онај ко је погледао у свет,
И
често се на крају
Мудри
приклањају лепоме.“
(Прим. М. Јефтимијевић Михајловић)
Нема коментара:
Постави коментар