Мисао по којој узети математику из физике значи оставити је само у корицама, на поезију Зорана Недељковића могла би бити примењена овако: узети јој филозофију значи одузети јој есенцију, њена најдубља и најдалекосежнија значења. Мото којим аутор отвара своју песничку збирку Шаптач: „Питаћеш, које то школе филозофске поклоних постах: не, ни у једног мудраца се речи ја ни сад не кунем“, има двојако исходиште. С једне стране, својој песничкој мисли одриче сваку свесну и намерну везу са било каквим филозофским учењем, будући по вокацији и сам филозоф. С друге стране сведочи да је песник, иако добро упознат са различитим филозофским оријентацијама и различитим схватањима суштаствених питања везаних за човека и смисао његове егзистенције, изградио свој властити пут ка одгонетању Великих тајни, што је одлика само великих песника и уметника.
На тај сизифовски пут одгонетања неодгонетнутог и уобличавања неизрецивог, пут ка средишту себе, аутор креће обогаћен несвакидашњом интуицијом, стваралачком визијом и креацијом, али и сазнањем да изван нас нема ничега, односно да у нама постоји космос, те да је човек сам садржај космоса. Поистовећивање појединца са универзумом је један свеопшти концепт јер многе културе исказују схватање да је земља/појединац огледало неба/универзума. Али, загледаност над понором и светлошћу космоса у нама иманентна је само даровитим појединцима, посвећеницима који су одгонетнуте тајне могли да транспонују у своме духу, било као песници, било као уметници уопште. Зато је модел интуитивне спознаје који усваја Зоран Недељковић у својој поезији, најближи оном што се може означити као алхемијско трагање за златом, које није ништа друго до метафора за злато духа. На ту алхемијску везу са светошћу космоса указују и наслови две целине „Месечева стаза“ и „Млечни пут“, којима песник допире до најдубљих тајни човека. Тај пут ка прасеби, ка космичком, божанском делу себе, у коме пребивају Светлост и Тама, песник је нимало случајно именовао као „јутрење са собом“, што се може и другачије именовати као спознаја, сазнање о себи. Уопште, збирка „Шаптач“ нема ничег произвољног, ничег сувишног и случајног, ни у садржају ни у форми, што би иоле умањило естетски доживљај. Она одише заокруженошћу, па на нивоу песничке збирке представља јасно конципирану и индивидуалну поетику, док на наивоу целокупног Недељковићевог песништва представља њен највиши уметнички израз.

(Текст рецензије збирке песама Шаптач Зорана Недељковића, "Алфеус арт", Краљево, 2015)
Нема коментара:
Постави коментар