Категорије

субота, 17. јун 2023.

Новица Тадић, О ПЕСМИ


Из крваве масе мог живота капне понекад стих, неразумљив и збуњујући као сам живот.

*

Прва познања и ејдетске слике у мом су сећању сложени мозаички, једно крај другог.

*

Општа је одредница да је моја поезија тамна. Међутим, уз тамну ноту по правилу увек иду хумор и нека друга духовна и животна искуства. Ако хумора у некој песми нема, ето њега у другој песми циклуса, ето га у лексици и прикривеног у тамним синтагмама.

*

Поједине песме делују смирено. Емоције се стишавају и прелазе у раван равнодушности.

*

Осећања стишавам. То постижем радом на језику, брушењем и дотеривањем израза.

*

Емотивност подређујем раду на детаљу, прелому и организацији стиха и језика. Тада и језичке схеме постају стабилније, а поетске слике мирније.



Мојим песмама пулсира прикривена иронија према свакодневици и људима заробљеним жудњом за стицањем и материјалним поседовањем. Ововремени људи далеко су од праве вере, побожности и милосрђа.

*

У песмама сам естетизовао зло. Страхотна су непосредна сучељења са починиоцима и њиховим делом.

*

Поетика растројства и нестајања; градња у разграђеном.

Поетика изобличења и отварања према оностраном.

Поетика установљења ђавољег и демонског света.

Поетика покајничког призивања светог и жудње за Вишњим.

*

Ружно је пропаст материјалног и сликовито пројављивање оностраног, страшног и ужасног.

*

Само понекад затрепери нешто танано и скоро неухватљиво; призив из даљине заборављеног завичаја, или сећање неко што се још није смирило и пало у заборав.

*

Састављам бесконачну поему од мноштва фрагмената. Расте неко чудо под мојом руком, пред мојим лицем.

*

Осећај језе и угрожености пулса кроз све поетске шифре изговорене или написане.

*

Мени уклетом несреће се најављују.

*

У песми неки мали догађај опишем; у стиховима испричам шта ми се догодило и шта ме је потресло.

*

Привржен сам био опскурном и маргиналном толико да сам се излагао злу и често пружао и „други образ” изопштеницима, људима са улице, насилницима и злоименим сваке врсте.

*

Ако си ми сродан и естетички ћеш уживати у мојим песмама; ако си ми далек, видећеш нешто друго.

*

Банално ћу победити тако што ћу га потрошити.

*

Крајња значења и најдубље корене моја свакодневица је прикривала и ја сам трагао за њима.

*

Бог је у свему. Трагати могу само за скривеним Богом; пред пројављеним падом на коленима и молити за опроштај Свемилостивог.

*

То су, изгледа, из мог далеког завичаја за мном пошли и многи ђаволчићи, пратили ме на путу и, један по један, ускакали у моје песме као у кавезе.

*

Час је куцнуо и ја ћу вам се још једном наругати.

*

Тањила се фолклорна жица, тањила, али није пукла. Ево је још под прстима.

*

Стварао сам и био на извору стварања; умивао се водама Непознатог.

*

Никада нисам тврдио да знам посигурно шта је извор стварања; само сам му прилазио на свој начин, својом екстазом.

*

Зло је сликовито; демони се пентрају по лествама и одозго падају као неки сликари, та ђавоља мазала. Многи остају хроми и скитају такви по свету.

*

Ја живим апокалипсу откада сам вас упознао, о браћо моја, синови страшни, унуци утварни.

*

У свеопштој пустоши ја сам бићима своје фантазије насељавао те празне и бесмислене просторе. Та измишљена створења личе на нас саме, и ми смо то кад се боље погледа.

*

Без двосмислица нема поезије, нема песама.

*

Општа места су ме гутала и ја сам се бранио колико сам могао: недокучивим, новим симболима, живим сликама, иронијом и цинизмом.

*

Отрцали су језик, и он је тако постао блесаво брашно.

*

Кад ме нешто тишти, ја кажем себи: та песма негде почиње.

*

Понекад песник у борби злоћа надмаши демона и изазове његово дивљање и завист.


Н. Тадић, Записи, Летопис Матице српске, мај 2011, књ. 487, св. 5, стр. 842–844.



Нема коментара:

Постави коментар